i Love this Quotes

"I asked Allah for strength & Allah gave me difficulties to make me strong, I asked Allah for wisdom & Allah gave me problems to solve, I asked Allah for courage & Allah gave me obstacles to overcome, I asked Allah for love & Allah gave me troubled people to help, I asked Allah for favours & Allah gave me opportunities.... Maybe I recieved nothing I wanted, but I received everything I needed.".....Alhamdulillah :)

Thursday, February 10, 2011

4 Petua Bagaimana Mengatasi Stress Untuk Wanita Bekerja



bagi wanita bekerja, banyak masa terluang di tempat kerja..tak mustahil jika stress di tempat kerja terbawa-bawa sampai kerumah sebab asyik teringat pasal kerja..i pon selalu jugak macam tu..kenkadang sepanjang perjalanan dari ofis ke umah tu siap terpikir-pikir pasal perkare kat ofis..gile stress time tuh..muke pon ketat giler kan..haha...so, kat bawah ni ade petua untuk menghilangkan stress bagi orang yang macam i la..ekekek :-

1. Jangan simpan, tapi alirkan stress tu.
Alirkan stress..jangan simpan di fikiran..jika korang berperang dengan stress..korang akan dapat lebih banyak stress...bina ketenangan, kebahagiaan dan keseronokan supaya korang menemui lebih banyak ketenangan, kebahagiaan dan keseronokan, bukan lebih banyak stress..stress akan menarik lebih banyak stress, ketenangan akan menarik lebih banyak ketenangan....alirkan stress dengan melakukan sesuatu – contohnya memasak,menjahit, menonton wayang, menonton tv, menyapu, mengemas rumah atau membaca majalah. Sibukkan diri korang...kalo x sibuk pon bebuat jugak sibuk...then kene elak untuk mengingati perkara-perkara yang membuat korang merasa stress ketika korang melakukan kesemua aktiviti-aktiviti ini, jika tidak petua ini tidak akan berkesan.

2. Fokus Pada Solusi.
Stress berpunca dari rasa tertekan sebab korang dilanda masalah – mungkin masalah korang tidak cukup masa, tidak cukup duit, mungkin berlaku dugaan di luar jangkaan atau mungkin korang mahu sesuatu terhasil ikut kemahuan korang tapi tak menjadi-jadi...untuk mengatasi stress, fokus pada penyelesaian...selesaikan situasi yang korang..lalui...kebanyakan wanita mengalami stress kerana terlalu memikir masalah, bukan bertindak menyelesaikan masalah.

3. Maafkan diri Anda kemudian lupakan semua yang dah berlalu.
Jangan pandang belakang....maksudnya, apa yang dah berlalu biarkan berlalu....usah di ingat lagi....hidup korang maju ke depan, bukan ke belakang...korang makin tua, bukannya makin muda...tak perlu ingat lagi perkara yang dah berlalu...kesilapan yang dah berlaku tak perlu di ingat selalu...jangan ingat dan jangan fikir walau cuma sesaat...maafkan diri korang  kerana terbuat silap....selepas memaafkan diri sendiri, timbul rasa bersemangat...anda dapat mengatasi stress dengan cara ini.

4. Hampirkan diri Anda dengan cinta, kesyukuran dan kekitaan.
Dekatkan diri dengan seseorang yang memahami Anda dan memberi semangat pada Anda. Kurangkan bergaul dengan orang yang hanya tahu mengomen perbuatan Anda. Sebagai contoh, jika Anda kurang bersemangat, jangan meluah masalah pada orang yang hanya tahu mentertawakan Anda sebaliknya cari kawan yang sudi mendengar. Luahkan masala Anda kesemuanya, ceritakan pada dia semua perkara yang menstresskan fikiran Anda. Cara ni baik untuk mengatasi stress. Wanita biasanya suka bercerita dari hati ke hati, namun Anda perlu waspada sebab kawan tempat Anda meluah tu boleh mengumpat hal Anda di belakang Anda, kekadang mentertawakan Anda tanpa Anda ketahui. Kena bijak nilai kawan. Biar ada kawan seorang tapi memahami, dari berkawan seribu tapi membuat fikiran haru-biru.


GOOD LUCK!!!

3 comments:

nelly said...

Nice tips untuk Nelly ..
=)

SAIKO said...

bukan utk pompuan je, untuk laki pon boleh, nk tambah sikit boleh? kalo macam aku stress, aku suke makan bicmac.. waghaha.. juz kidding..

Princess Nur said...

tips yg berguna :)